Adaptácia na chlad,...
 
Zdieľať:
Upozornenia
Vyčistiť všetko

Pre zapojenie sa do fóra musíte byť prihlásený. Prečítajte si pravidlá používania fóra.


⇒ PRIHLÁSENIE | REGISTRÁCIA

Adaptácia na chlad, postup, typy a záujem o blog

Stránka 4 / 5
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

Na webe inak pribudol predchvíľou aj nový článok Adaptácia na chlad #7, ktorý dá zasa ďalšie kúsky do skladačky. Dnes o štítnej žľaze, kortizole a sezónnosti.   

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 06/06/2021 4:21 pm
mato sa páčilo
Karol
(@karol)
BRONZOVÝ ČLEN BRONZOVÝ ČLEN

@jaroslavlachky nový článok super. A mam otázku k tejto téme, že čo si myslíš o strate svalstva a mtor? Teda mtor potrebujeme občas, ale v rovnováhe však?

Vďaka 

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 7:31 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

@karol

Áno samozrejme, že ho potrebujeme, pretože mTOR nám pomáha zachovávať funkčnú svalovú hmotu a aj budovať novú. Otázka však znie, čoudis myslíš tou rovnováhu pretože zvyčajne ich napadá iba silový tréning, a potom konzumácia potravy, najmä proteínu.

 

mTOR však vo svaloch reaguje opäť raz cirkadialne, to znamená, že jeho negatívne účinky aj pozitívne účinky, musia byť korigované.

Ak nie sú, mTOR môže byť neaktívny a ľudia ľahko prichádzajú o svalovú hmotu a naopak ak je prestimulovany, dôsledok môže byť nádor, či rakovina.

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 9:33 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

Pozri napríklad sem ⬇️

 

 

mTORC1 je považovaný za dôležitý kľúčový regulátor syntézy bielkovín a hypertrofie po mechanických stimuloch v kostrovom svale. Pretože však vývoj excitácie a napätia je vo väčšine experimentálnych modelov úzko spojený, existuje veľmi málo a do veľkej miery nepriamy dôkaz o takejto mechanosenzitívnej ceste. Tu v danej štúdií sa snažili preskúmať, či aktivácia signalizácie mTORC1 závisí od napätia ako takého v kostrovom svale u potkanov 

 

 

 

"Excitácia vyvolaná excentrickou kontrakciou (ECC) a pasívne naťahovanie (PAS) s rovnakým vrcholovým napätím (Tpeak) aj časom pod napätím vyvolali podobné reakcie v signalizácii mTORC1 napriek rôznym spôsobom vývoja napätia" !!!

 

"Keď sa aktívne napätie počas excentrickej kontrakcie takmer zrušilo pridaním inhibítorov myozínových ATPáz (skratka IMA), signalizácia mTORC1 sa znížila na úroveň porovnateľnú s nestimulovanými kontrolami." 

 

 

Zdroj:

Emil Rindom et al. Activation of mTORC1 signalling in rat skeletal muscle is independent of the EC-coupling sequence but dependent on tension per se in a dose-response relationship. Acta Physiol (Oxf). 2019 Nov;227(3):e13336. doi: 10.1111/apha.13336. Epub 2019 Jul 31. PMID: 31231946 .

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 9:34 am
Karol sa páčilo
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

V ľudskej reči to znamená toľko, že aktivácia mTOR nie je až tak závislá od svalovej kontrakcie ako priamo od funkcie ATP-syntaz v mitochondriach v kostrovom svalstve.

 

A tieto motory (ATP - syntazy) nie sú závislé iba od elektrónov z jedla, ale zo svetla, aké naša koža nad svalmi zachytí. Vhodné svetlo dokáže ATP syntazu poháňať nezávisle od elektrónov z jedla.

 

Ak je svetlo optimalizované, negatíva mTOR sú vyvážené s pozitívami a potom je aj svalová kontrakcia veľmi prospešná.

 

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 9:35 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

Inak nebojte sa zakladať aj novú tému pri takýchto otázkach 😃 toto sú občas super debaty aj na diskusiu zvlášť a to hlavne do budúcna, keby to chce človek spätne vyhľadať 😉     

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 9:37 am
Karol sa páčilo
Karol
(@karol)
BRONZOVÝ ČLEN BRONZOVÝ ČLEN

@jaroslav-lachky vdaka za vysvetlenie 🙂      

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 1:59 pm
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

@karol nieje začo 👍         

OdpovedaťCitácia
Publikované : 07/06/2021 4:19 pm
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

Do série adaptácia na chlad uverejním ešte jeden článok o chaperone HSP a potom nahovorím článok FAQ, kde odpoviem na otázky ktoré boli v tomto fóre položené.        

 

Ak teda ešte bude mať niekto niečo, a bude to chcieť mať v článku zodpovedané a aj v podcaste nahovorené, kľudne napíšte sem 👍

OdpovedaťCitácia
Publikované : 11/07/2021 8:50 am
Tomas
(@tomas)
Nový člen ČLENSTVO ZDARMA

Ahoj. Pripájam moje otázky ešte:

- Môže mi otužovanie z dlhodobého hľadiska alebo vystavovanie sa chladu pomôcť aj so zvládanim horúčav?

- Niekde v článku (nespomínam si presne kde) si písal, že sa pri chlade treba riadiť aj vitamínom D a teda ak je nízky, nesilit to v letnych mesiacoch. Môžeš k tomu niečo napísať? Vdaka 

OdpovedaťCitácia
Publikované : 15/07/2021 12:21 pm
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

@tomas super. Poznačil som si ich 👍                

OdpovedaťCitácia
Publikované : 15/07/2021 1:46 pm
Mirek Pramuka
(@empigo-osobny-trener-kosice)
ZLATÝ ČLEN ZLATÝ ČLEN

Ahoj Jaro... Otazky: ako nahle sa v lete budem ochladzovat (studena sprcha alebo jazero) v podstate pri prudkom poklese teploty koze, su ake moznosti organizmu ako zvysit teplotu tela? Dajme si modelovu situaciu, ze mam aj zvyseny inzulin, lebo som si dal sladku zmrzlinu, alebo radler pred sprchovanim. Som však adaptovany na chlad a mam okej aj D vit.. Aky proces prebieha v tele? Zastaví sa vstrebavanie glukózy do buniek? Využije telo hnedý tuk?  Preco kava pred studenou sprchou vytvara synergicky efekt? 🙂 🍀      

Mirek Pramuka | Empigo

OdpovedaťCitácia
Publikované : 16/07/2021 8:38 pm
Jaroslav Lachký sa páčilo
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

@empigo-osobny-trener-kosice Mám poznačené. Asi ďalší týždeň uverejním 👍 

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 17/07/2021 4:28 pm
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

P.S. Práve bol uverejnený ďalší, posledný článok do série o chlade o Teplotnom proteíne HSP

https://jaroslavlachky.sk/adaptacia-na-chlad-9-teplotny-stres-a-hsp/

 

Článok nahovorený opäť aj ako audio

https://open.spotify.com/episode/2BY3a3dxbS7YHE6Alrmufa

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 17/07/2021 4:56 pm
Karol
(@karol)
BRONZOVÝ ČLEN BRONZOVÝ ČLEN

Neviem či ešte stihnem, ale ak áno tak posledná otázka: Ako si to myslel s tým, čo si písal v prvom článku, že nás zima robí efektívnejšími.? Vďaka 🙂    

OdpovedaťCitácia
Publikované : 27/07/2021 8:24 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

@karol ahoj Karol. Podcast už mám síce nahovorený, ale na Spotify som to ešte nenahrával, takže kľudne ešte zodpoviem. Dnes budem cestovať autom, tak nahovorím a len to tam stihnem 😉     

OdpovedaťCitácia
Publikované : 27/07/2021 11:06 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

Posledný finálny článok, v ktorom odpovedám na otázky je na webe.

 

https://jaroslavlachky.sk/adaptacia-na-chlad-10-faq/  

 

Verím, že som zodpovedal všetky, ktoré ste mi tu položili a ak by niečo, kľudne sa pýtajte 👍 

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 02/08/2021 11:31 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

Tu je priamo podcast  a nižšie pripájam otázky s minútami. Príjemné počúvanie    

https://open.spotify.com/episode/2A5rIPCA8WnC3NUrAiFl6Z

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 02/08/2021 11:32 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslavlachky)
Admin

Tu sú otázky, na ktoré som odpovedal spolu s popisom v minútach:

         0:00 – 2:00 – ÚVOD

  1. 2:00 – Je rozdiel medzi „otužovaním“ pre rôzne typy ľudí? Pre tých, čo sú chudí verzus viac pri sebe a podobne? Akým spôsobom to na nich inak vplýva?
  2. 11:34 – Aký je rozdiel medzi chladom, keď sa človek menej oblieka alebo keď je vo vode?
  3. 14:24 – Sú nejaké dôvody prečo by sa ľudia nemali niekedy otužovať? Alebo nejakým štýlom sa vystavovať chladu?
  4. 22:19 – Čo znamená, keď niektorí ľudia majú totálne zmrznute ruky a nohy – viac než obvykle, značí to niečo o fungovaní niečoho v tele? 
  5. 29:04 – Ako je to s tým, keď má človek po pobyte vo vode väčší smäd napríklad? Alebo keď mu treba viac močiť? 
  6. 37:17 – Niekde v článku (nespomínam si presne kde) si písal, že sa pri chlade treba riadiť aj vitamínom D a teda ak je nízky, nesíliť to v letných mesiacoch. Môžeš k tomu niečo napísať? Vďaka 
  7. 43:05 – Je vhodná iba sprcha? Ako často, kedy, koľko?
  8. 49:07 – Ako náhle sa v lete budem ochladzovať (studená sprcha alebo jazero) v podstate pri prudkom poklese teploty kože, sú aké možnosti organizmu ako zvýšiť teplotu tela? Dajme si modelovú situáciu, že mam aj zvýšený inzulín, lebo som si dal sladkú zmrzlinu, alebo radler pred sprchovaním. Som však adaptovaný na chlad a mám okej aj D vitamín. Aký proces prebieha v tele? Zastaví sa vstrebávanie glukózy do buniek? Využije telo hnedý tuk? 
  9. 60:40 – Prečo káva pred studenou sprchou vytvára synergicky efekt?
  10. 65:54 – Tvoj názor na sacharidy alebo konkrétne na fruktózu v zime. Vďaka
  11. 72:12 – Keď niekto využíva teda chlad („otužovanie“), aký to ma vplyv na jeho cirkadiánny rytmus? Tak všeobecne, či si tým vie chlad pomôcť a ako?
  12. 79:03 – Môže mi otužovanie z dlhodobého hľadiska alebo vystavovanie sa chladu pomôcť aj so zvládaním horúčav?
  13. 85:03 – Mám otázku k tejto téme, že čo si myslíš o strate svalstva a mtor? Teda mtor potrebujeme občas, ale v rovnováhe však?
  14. 95:59 – Ako si to myslel s tým, čo si písal v prvom článku, že nás zima robí efektívnejšími. Vďaka.

       100:20 – Záver a informácie o novej knižke Kvantová Biológia

OdpovedaťCitácia
Zakladateľ témy Publikované : 02/08/2021 11:32 am
Zuzana Srncova gajdosova
(@zuzana12345)
ZLATÝ ČLEN ZLATÝ ČLEN
Publikoval: @jaroslavlachky
Publikoval: @vlocka

Kazdopadne, co sa tyka toho dychania, tak mam osobnu skusenost, kedy som nerobila tie dychove cvicenia intuitivne iba raz za cas, ale vyskusala som ich robit 5-6x tyzdenne pravidelne a musim povedat, ze osobne som mala po asi 6 tyzdnoch take navaly, ze sa toho na mna strasne vela vali a taky pocit uzkosti.. prestala som s dychanim a zmizlo to.. 

Taka osobna skusenost s tym.. 😊 

Som rád, že si sa podelila o takúto skúsenosť. Poznám viacej takých veru a treba to brať viac objektívne, ale aj úprimne, ak človek nerozumie čo robí, aby si vedel pripustiť, ak mu to nerobí dobre aspoň pocitovo 🙂 

Osobne ale napríklad, keď už idem takto, tak využívam hlboké dýchanie v tom zmysle, že len hlboko dýcham (viac O2 do tela), ale bez toho prudkého a rýchleho vydychovania. 

preco je zle prudke vydychovanie?

dakujem

OdpovedaťCitácia
Publikované : 17/08/2021 2:10 pm
Zuzana Srncova gajdosova
(@zuzana12345)
ZLATÝ ČLEN ZLATÝ ČLEN

@jaroslavlachky 

 

Jaro, otuzujem sa - tvar (rano a vecer ) a sprcha - rano. od 9.8.2021

ked mam horsiu noc (napr. zlcnikovy zachvat - manzelov) a ze spim, kaslem na to, resp. iba tvar.

 

a tu moje otazky

1. ked vstanem rano pred vychodom slnka, mam so sprchou a face dunks pockat kym slnko vyjde, ci toto je jedno?

2. najprv studena sprcha, ci face dunk?

3. sprchu davam aktualne 2 min, tvar detto. staci, ci predlzit?

4. psychicky sa chystam na studenu vanu o par tyzdnov, no obavam sa zapalu mocaka - je to riziko? skusenost?

 

a na zaver objav: mam uz tyzden pelove alergie - svrbia oci, noc, sopel, obcas hrdlo svrbi /palina , ambrozia/.

ako som predvcerom znizila teplotu na face dunks z 15 stupnov na 10-11 stupnov, vsinla som si ze ked ma pred face dunkom svrbi noc/usta/oci, tak po face dunku sa mi vyrazne ulavi (o 90 percent). Ratam, ze to suvisi so stiahnutiem ciev - asi?

Mam info zo skupiny Mitochodnriacs /FB, ze face dunks takto pomahaju, ale neverila som a tym padom nikdy neskusala.

Prave som cez obed bola v meste, dosla som do officu, svrbi nos a sopel. mame tu z vodovodu tlacitko na studenu vodu, tak som si dala face dunk a nemusim ani kvapat do oci ani do nosa. proste to okamzite odoznelo:-)

 

OdpovedaťCitácia
Publikované : 17/08/2021 2:37 pm
Zuzana Srncova gajdosova
(@zuzana12345)
ZLATÝ ČLEN ZLATÝ ČLEN

@jaroslav-lachky  este k tym hore položeným otazkam, nevadi ak si dam face dunk aj 5x za den?

OdpovedaťCitácia
Publikované : 18/08/2021 2:19 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator
Publikoval: @zuzana12345

preco je zle prudke vydychovanie?

dakujem

Nemám rád škatuľkovanie, tak nepoviem že je iba zlé, ale povedzme väčšinou úplne prudké vydychovanie nie je zrovna vhodné.

Ide hlavne o to, že ty potrebuješ CO2 v krvi na to, aby si sa okysličila, a ak takto prudko vydychujes, efekt je opačný, hoci dych zadržíš naozaj dlhšie, kvôli zníženiu CO2

 

Niečo som k tomu iank hovoril aj vo webinari 12, ak chceš pozri v popise. 

OdpovedaťCitácia
Publikované : 18/08/2021 7:20 am
Jaroslav Lachký
(@jaroslav-lachky)
Administrator

@zuzana12345

 

K otázkam:

 

1. Myslím, že jedno. Ale ideálne ak môžeš, využi to potom aj s pobytom na slnku (vlhká a schladená tvár absorbuje viac slnečného svetla.

 

 

2. Osobne by som šiel súčasne (v sprche pusti vodu ja na tvár), alebo najskôr sprcha a potom tvár.

 

 

3. Nejde extra o čas, skôr o to, dostať sa prirodzene do bodu, keď vydržíš v takejto studenej vode so zdržím dychom ako vonku. Potom už len môžeš viackrát sa ponoríť, je to na tebe. Je tam veľmi dobrá stimulácia mozgu cez trojklanny nerv v tvári 

 

 

4. S tym rizikom riadil by som sa pocitom u teba a netlačíl na pílu radšej. Pleti niečo podobné, čo som dávnejšie radil Ľudovi pri saune.

 

Pri chlad ide o to, aby si v sebe scvrkla (zakondenzovala) proteíny a tiež mitochondrie. Menšie = efektívnejšie.

 

Dosiahnuť sa to dá chladom alebo infračerveným svetlom. Potom je človek pripravený aj na silné UV napríklad.

 

Otázka však je, čo je pre teba aktuálne vhodnejšie. Ak chlad nezvládneš alebo si myslíš, že to bude rizikové, môžeš sa zamerať na IČ

OdpovedaťCitácia
Publikované : 18/08/2021 8:15 am
Stránka 4 / 5
Zdieľať: